Visie

OBS 't Pad, 'Wandel mee op het pad naar de toekomst'

Ik ben welkom op OBS 't Pad en ik mag zijn wie ik ben. Ik heb plezier en ik voel mij betrokken op school.

Samen met mijn klasgenootjes belopen wij 't Pad in de omgeving om ons heen. Zo leren wij van de natuur en van elkaar.

Ik mag onderzoeken, ontdekken, veel bewegen en leren. 

Op onze school vinden wij het belangrijk dat iedereen zich veilig voelt, zodat ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen. Hierbij is een veilig pedagogisch klimaat nodig, dit creëren wij door op onze school veel aandacht te besteden aan normen en waarden. Wij vinden het belangrijk dat iedereen respectvol met elkaar kom gaat. Dit is belangrijk om een kind optimaal te laten ontwikkelen om zo het pad te bewandelen richting de toekomst.

Onze identiteit

Didactische identiteit

Didactiek gaat over hoe een leerkracht kennis, vaardigheden en houdingen kan overbrengen. 

Wij OBS 't Pad vinden het belangrijk dat leerkrachten hun kennis, vaardigheden en houdingen kunnen overbrengen aan de kinderen door gebruik te maken van verschillende coöperatieve werkvormen.  De leerling moet vooral zijn eigen weg in kunnen gaan. De leerkrachten moeten hierbij natuurlijk wel blijven optreden als begeleiders.

We vinden het fijn dat leerlingen samenwerken in kleine groepjes. Dit wordt dan ook gedaan in de klas, ons leerplein en buiten in ons bos. 

 

Vakken zoals muziek en bewegingsonderwijs hebben wij gediplomeerde vakdocenten. Dit vinden wij belangrijk omdat deze vakken bij veel basisscholen wegvallen doordat de leerkracht hier niet zijn eigen weg in kan vinden. Bij het vak bewegingsonderwijs wordt ons bos optimaal gebruikt.

Omdat de leerlingen een groot deel van de ontwikkeling bij ons op school zitten, vinden wij het belangrijk dat u weet waar een goede leerkracht aan moet voldoen. Hiervoor maken wij gebruik van de vijf rollen van de leerkracht; coach, ontwerper, expert, model en onderzoeker. 

Coach: de leerkracht motiverende/stimulerende houding.

Ontwerper: de leerkracht ontwerpt lessen die leuk en innovatief zijn. 

Expert: de leerkracht heeft de juiste kennis en vaardigheden.

Model: de leerkracht heeft een voorbeeldfunctie voor de leerlingen.

Onderzoeker: de leerkracht kan waarnemen, observeren en de nieuwsgierigheid van leerlingen opwekken.

Maatschappelijke identiteit

Wij als school vinden het belangrijk dat onze leerlingen deel gaan nemen aan de gemeenschap. 

Het is belangrijk dat iedere leerling zijn of haar eigen identiteit bij ons kan ontwikkelingen. Dit stimuleren wij door leerlingen zelf keuzes te laten maken. Hierbij kun je denken aan een lesuur in de week eigen ontwikkeling. 

Wij als school staan open voor een diverse samenleving. Iedereen is welkom en iedereen wordt gelijkt behandeld. Dit is ook een belangrijke norm. Wij bieden daarom democratische waarden en normen aan.


Door onder andere globalisering in de wereld, is het van belang dat kinderen genoeg mediawijsheid hebben. Tijdens de lessen zetten wij daarom Chromebooks in. Zo leren de leerlingen op jonge leeftijd al met technologie om te gaan. Ook krijgt de bovenbouw de kans om een schoolkrant te ontwerpen, om de leerlingen te laten realiseren wat er in de media omgaat en hoe zo'n krant tot stand komt.

In ons bos hebben wij appel en perenbomen. Dit staat voor een gezonde school. Dit is ook vooral bedoelt voor de ouders die zich geen fruit kunnen veroorloven of vergeten zijn aan het kind mee te geven. Op deze manier is er fruit aanwezig voor elke leerling en wordt duidelijk waar het fruit vandaan komt. Dit stimuleren wij ook met onze moestuin. 

Op deze manier zien leerlingen onze producten groeien. Dit wordt teruggekoppeld aan de leerstof. 

Levensbeschouwelijke identiteit

Onze school is een actieve pluriforme school en een passief neutrale school. Dit betekent dat op onze school diversiteit wordt geaccepteerd.  Wij vinden het belangrijk dat iedereen zich welkom voelt, ongeacht welke afkomst/geloof. Dit wordt ook weer teruggekoppeld aan onze waarden en normen. Het is belangrijk dat leerlingen kennis maken met de verschillen in de wereld. 

OBS 'T Pad is een openbare basisschool. Dit houdt in dat wij een school zijn zonder een geloofsovertuiging of een andere levensbeschouwelijke richting als grondslag. Dit houdt in dat we open staan voor alle geloofsovertuiging. Dit zorgt ervoor dat leerlingen ook hierin een vrije keuze hebben in hun eigen identiteit. 

Onze school heeft drie kernwaarden; gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting. 

Onze smalle identiteit laat door middel van het logo zien dat wij een school zijn die iedereen toelaat. Onze brede identiteit zijn dus de drie kernwaarden zoals hierboven vermeld.

 

Pedagogische identiteit  

De rol van onze school is om kinderen de vaardigheden en kennis te leren die ze nodig hebben bij de volgende stap in hun ontwikkeling. De leerlingen krijgen de ruimte om zich te ontwikkelen in hun tempo en niveau. 

Onze school vindt een open communicatie tussen school, opvoeders en leerling erg belangrijk. Wij willen de opvoeders het vertrouwen geven dat ze hun kind op een veilige leerzame plek kunnen achterlaten. Een goede communicatie tussen school en opvoeders, zorgt ervoor dat we er samen voor kunnen zorgen dat de leerlingen op de juiste plek en manier kunnen leren.

Omdat wij veel ruimte hebben en gebruikt kunnen maken van de omgeving, kunnen we de leerlingen de ruimte geven om actief te zijn en zelf te laten ontdekken.

 

Hoofd, hart en handen

Wij willen dat de kinderen zich kunnen ontwikkelen. Dit willen wij doen door goede lessen aan te bieden door middel van de verschillende identiteiten zoals hiernaast besproken. 

Hoofd: om de kinderen zich cognitief te kunnen laten ontwikkelen bieden wij leerzame lessen aan waaraan ze wat hebben in de maatschappij. Zelf dingen onderzoeken/doen hoort hier natuurlijk ook bij.

 

Hart: het is belangrijk dat de sociale cohesie zich in grote mate bevindt op onze school.  Kinderen moeten zich vrij voelen om zich te kunnen uiten in hun gevoel dit doe je met je hart. 

 

Handen: ook bieden wij praktijk lessen aan waarmee het cognitieve gedeelte wordt overgezet naar praktijklessen. Dit doen we door veel gebruik te maken van de omgeving om ons heen en ons eigen bos. 

 

Dit zijn op alle identiteiten gericht.

Onderwijskundige identiteit

Wij OBS 'T Pad bieden daltononderwijs aan. Dit is een onderwijssoort waarbij vijf punten centraal staan; samenwerking, zelfstandigheid, verantwoordelijkheid/vertrouwen, effectiviteit en reflectie. 

Op school wordt samenwerken en zelfstandigheid door ons optimaal gestimuleerd. Dit doen wij door vrijheid te bieden in wat leerlingen mogen doen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van onze leerpleinen. Het is voor ons dan ook belangrijk om goed contact te hebben met de opvoeders. 

Dit samenwerken is belangrijk omdat leerlingen dan van elkaar kunnen leren en een voorbeeld voor elkaar zijn.

De leerpleinen zorgen ervoor dat leerlingen een verantwoordelijkheidsgevoel krijgen. Dit komt omdat ze hier zonder de leerkrachten aan het werk kunnen.

Doordat de kinderen zelf aan het werk gaan wordt de tijd effectief benut. Kinderen kunnen daardoor reflecteren op hun eigen handelen.